Як підготуватися до ЗНО з математики без репетиторів і ганьби

Цьогоріч тестування з математики складатимуть усі випускники 11-х класів, які не відмовляться від проходження ДПА у формі ЗНО.

Для тих, хто готуються самі, “Нова українська школа” зібрала поради, як самоорганізуватися, на що звернути увагу та як краще працювати.

Розповідають учителька, доцентка та репетиторка, яка свого часу готувалася до ЗНО самостійно.

Іванна Біляй, учителька математики (Новопечерська школа):

Складіть ЗНО минулих років. Це завжди хороша ідея, зокрема тому, що деякі типи запитань повторюються.

Фіксуйте запитання, у яких помиляєтеся. Проаналізуйте помилки. Вони зроблені через неуважність чи повторюються з тесту в тест? Якщо помилка в одній із тем (наприклад, у квадратних рівняннях) – попрацюйте над цією темою окремо. Беріть підручник і спробуйте розібратися самостійно.

Шукайте відеоуроки. В інтернеті є багато каналів. Тому, обираючи, звертайте увагу на те, чи багато в каналу підписників, переглядів і хороших відгуків, чи з’являються нові відео. Якщо канал живе – на ньому точно відбувається щось хороше.

Ось приклади каналів, на яких добре пояснюють матеріал:

Після перегляду відео обов’язково потрібно потренуватися. Це можна робити в ClasstimeKahoot!Quizzes.

Займайтеся регулярно. Виділіть пів години щодня чи годину раз на 2–3 дні. Головне в математиці – не робити великих перерв.

Максимально залучайте до підготовки вашого шкільного вчителя. Можна створити групу в будь-якому месенджері, долучити до неї однокласників і вчителя математики (я так робила, коли працювала вчителькою в державній школі). Там учні можуть ставити запитання щодо завдань і спільно їх розв’язувати.

Також ставте запитання вчителю на перервах. Мені діти приносили розв’язані задачі і просили перевірити.

Працюйте в малих групах. Якщо є проблеми з темою – можна попросити, щоби пояснив друг. Це корисно як для того, хто просить допомогу, так і для того, хто допомагає. Відсоток засвоєння матеріалу – найвищий, коли ти пояснюєш його іншим. Я кажу дітям, що добре пишу ЗНО не тому, що така розумна, а тому – що мільйон разів пояснюю одне й те саме іншим.

Тренуйтеся, створивши умови складання ЗНО. Візьміть таймер, роздрукуйте справжній тест, не відволікайтеся. Це потребує високого рівня мотивації, але часто найбільша проблема на ЗНО – з часом. Під час тренувань учні виконують завдання, скільки хочуть.

Олександра Кріт, готувалася до ЗНО з математики самостійно, отримала 192 бали. Студентка, працює репетитором, готує одинадцятикласників до ЗНО з математики:

Прийміть, що математика – дуже логічна, її не варто зубрити. Не треба зазубрювати, що куди підставляти. Треба зрозуміти, як усе працює. Наприклад, є багато формул для знаходження площі: правильного трикутника, прямокутного трикутника тощо. Але це все – трикутник, і можна застосувати одну формулу.

Придумайте асоціації. Наприклад, площа бічної поверхні циліндра – 2πRH. Її можна запам’ятати як H2πR (“аж два пірати”). Самостійно придуману гру слів набагато легше запам’ятати.

Шукайте наочність до незрозумілого. Якщо важко дається стереометрія – пошукайте фігури в просторі онлайн, покрутіть їх, добре роздивіться.

Працюйте в малих групах. Це завжди ефективно. Обговорюйте завдання, розв’язуйте й перевіряйте. Якщо саме ви знаєте розв’язок задачі, намагайтеся не просто розповідати його друзям, а ставити запитання: якщо ми подивимося на трикутник, що ми бачимо? Тоді людина почне розуміти, як використати умови задачі.

Юлія Простакова, доцентка кафедри математики ХНПУ імені Г. Сковороди:

Визначте свій рівень. Якщо ви пройшли ЗНО попередніх років (найкраще 2–3 попередні) і результати не влаштовують – плануйте підготовку й визначте, на скільки балів хочеться покращити результат.

Складіть план. Перегляньте програму ЗНО з математики. Основні теми: “Числа і вирази”, “Рівняння, нерівності та їх системи”, “Функції”, “Елементи комбінаторики, початки теорії ймовірностей та елементи математичної статистики”, “Планіметрія” і “Стереометрія”. Повторіть основну теорію, формули та порозв’язуйте задачі.

Працюйте. Займатися краще щонайменше дві години на тиждень, приділяючи увагу темам з алгебри та з геометрії позмінно. Розв’язувати завдання онлайн і завантажити паперовий варіант завдань можна тут і тут.

Опануйте загальні методи розв’язування. Це краще, аніж знати розв’язки кількох конкретних задач. Наприклад, якщо учень навчився розв’язувати нерівності методом інтервалів, то розв’яже будь-яку нерівність: дробово-раціональну, ірраціональну, логарифмічну. Якщо ж просто запам’ятати розв’язання кількох різних нерівностей – кожна нова нерівність сприйматиметься як нова, яку треба розв’язувати по-новому.

Перегляньте звіти про ЗНО за попередні роки. Крім правильних відповідей на завдання попередніх років, там є статистичні дані про те, скільки учнів правильно відповіли на запитання. Наприклад, минулоріч тільки 26,9% учасників дали правильну відповідь на завдання з тригонометричним виразом. Тож, якщо ви готуєтесь до ЗНО – повторіть тригонометричні формули.

Не лякайтеся завдань із розгорнутою відповіддю. У кожному такому завданні є запитання, на які можна відповісти навіть із середнім рівнем підготовки.

Варто навчитися не тільки розв’язувати такі завдання, а і правильно оформлювати: будувати графіки, робити рисунки до геометричних задач, вміти записувати обґрунтування.

Важливо усвідомлювати, чому ви будуєте фігуру або графік саме так. Для цього варто вчитися читати й аналізувати умови задач:

  • будуючи графік функції, стежте, щоби вона проходила через кілька точок, що їй належать;
  • описуючи задану геометричну фігуру, обґрунтовуйте просторові відстані та кути, положення висоти призми, піраміди, конуса або циліндра.

Перегляньте довідковий матеріал, який буде в зошиті на ЗНО. Краще навчитися ним користуватися заздалегідь, щоби на тестуванні знати, які формули можна подивитися, а які все ж таки краще запам’ятати під час підготовки.

 

Надія Швадчак, “Нова українська школа”