НУШ: що з реформи найкраще для дітей

НУШ

Школа

2018 року, в час старту освітньої реформи, моя донька вступила до 1 класу столичної школи №8. Нині вона навчається в третьому класі, й змогла на власному досвіді перевірити усі особливості програми НУШ (нової української школи). Я ж постійно порівнюю її шкільний досвід зі своїм, а часом навіть заздрю дитині «білою заздрістю».

 Чому «НУШ» нам подобається

Сучасний освітній простір з проєктором, інтерактивною дошкою та підлогою, конструкторами Лего, розвивальними іграми та книгами, мобільні одномісні парти та зона релаксу з кріслами-мішками. Клас нагадує сучасний освітній хаб у якому приємно знаходитись. Але звісно, не лише це робить НУШ особливою.

Набір, а не відбір

Підготовчі курси та вступні іспити до першого класу для шестирічок  в минулому. При вступі до школи батьки подають документи директору. Дитина при цьому присутня не обов’язково і жодних питань їй не ставлять. На мою думку, добре коли інтелектуальні перегони відкладаються на потім, а на початковому етапі діти мають рівні умови. Мозок молодших школярів активно розвивається, рівень знань постійно змінюється. Той, хто був найуспішнішим в 1 класі не обов’язково залишиться таким до 12 класу. Той, хто прийшов до школи не вміючи читати й писати може за рік-два наздогнати та перегнати усіх. Хоча й на третьому році реформи НУШ серед батьків побутує міф, що на паралелі саме в А клас відбирають найрозумніших, але звісно, це не так.

Творчість, радість, експерименти

У роки студентства я мала можливість провести день в приватній альтернативній школі. Мене вразило, наскільки радісними та вільними почувалися там діти. Здавалося, що в державних школах це неможливо. Програма НУШ зробила “цікаву школу” реальністю. День починається з зустрічі в колі, де діти разом налаштовуються на навчання. Є тут місце пісням, танцям, іграм. В середині кожного уроку обов’язково є руханка під сучасну музику, щоб учні не втомлювались. На уроках малювання можна працювати не за партою, а сидячи на килимку. Курс “Я досліджую світ” передбачає безліч експериментів. Діти вирощували соляні кристали, фарбували листя капусти харчовим барвником, пророщували зерно, зібрали колекцію камінців. В підручниках з української мови та читання є уривки творів сучасних популярних українських та закордонних письменників. Донька була у захваті коли побачила в підручнику розділ з улюбленої книги Меган МакДональд “Пригоди Джуді-Муді”.

Увага до емоцій

Діти вчаться розуміти емоції.  Аналізувати, співпереживати, дивитись на світ очима іншого. В класі є спеціальний куточок “Правила класу НУШ та дошка емоцій”. Кожна дитина має іменну прищіпку і щодня кріпить її до личка-емоджі, що відповідає її настрою. Для дитини це можливість навчитися краще розуміти себе і навколишніх, а отже ефективніше взаємодіяти. Нас же свого часу вчили – в школі найважливіше стримувати та контролювати свої емоції, як щось небажане.

Конфіденційність

У «старій школі» для багатьох вчителів було нормою після контрольної зачитати оцінки усіх учнів класу і наголосити, що неукам варто рівнятися на відмінників. Результат –  поділ класу на «ботанів» та «двієчників» і їх взаємна неприязнь. За правилами НУШ, інформація зі свідоцтва досягнень та оцінки (точніше рівні від «високого» до «початкового») це конфіденційна інформація. Яка стосується тільки учня, його батьків і вчителя. В нашому класі після діагностичних робіт вчителька оголошує батькам загальні результати. Скільки учнів класу написали на «високий», «достатній», «середній», «початковий»  рівні, але не називає прізвища. Батьки можуть зорієнтуватися на якому рівні їхня дитина. Але не мають спокуси порівнювати її з іншими.

Дуже сподіваюсь, що реформування української шкільної освіти продовжиться і не обмежиться початковою школою.

Автор Наталка Шаманова